Isnin, 17 Februari 2014

Khasiat Jus Saderi

Daun saderi mempunyai kandungan vitamin A yang sangat tinggi dan batang saderi adalah sumber terbaik bagi vitamin B1,B2, B6 dan vitamin C dan kaya kalium, asid folik, magnesium, besi, fosforus, natrium dan asid amino.

Saderi sentiasa dikaitkan dengan menurunkan tekanan darah. Apabila digabungkan dengan jus yg lain (buah dan sbgnya), ia menyediakan formula berbeza yang membantu antara satu sama lain. Berdasarkan kajian yg telah dijalankan, saderi mungkin berkesan dalam memerangi kanser. 

Terdapat beberapa khasiat jus saderi

Keasidan : Mineral penting yang terdapat dlm jus saderi ini adalah ianya berkesan untuk mengimbangi pH darah dlm badan dan meneutralkan keasidan.

Atlet: Jus saderi bertindak sebagai tonik sempurna selepas senaman kerana ia menggantikan kehilangan elektrolit dan rehydrates badan yang kaya dengan mineral.

Kanser: Saderi mengandungi sekurang-kurangnya lapan keluarga sebatian anti-kanser. Antaranya ialah acetylenics yang dpt menghentikan pertumbuhan sel-sel tumor. Asid fenolik pula dlm menghalang tindakan prostaglandin yang menggalakkan pertumbuhan sel-sel tumor. Manakala coumarins pula dapat membantu menghalang radikal bebas daripada merosakkan sel-sel.

Kolesterol: Jus Saderi jug terbukti berkesan untuk merendahkan kada kolesterol.
Kanser kolon dan perut: Coumarins fitokimia menghalang pembentukan dan pertumbuhan kanser kolon dan perut.

Sembelit: Kesan julap semulajadi saderi dpt membantu untuk melegakan sembelit. Ia juga membantu untuk merehatkan saraf yang telah bekerja terlalu keras oleh julap buatan manusia.
Penyejukan: Semasa cuaca kering dan panas, minum segelas jus saderi dua atau tiga kali sehari, antara waktu makan. Ia  membantu untuk menormalkan suhu badan. It's Great... Pergi kat Secret Recipe

Diuretik: Kalium dan natrium dalam jus saderi membantu untuk mengawal bendalir badan dan merangsang pengeluaran air kencing, menjadikannya bantuan penting untuk membersihkan cecair badan yang berlebihan.
Keradangan: Polyacetylene dalam saderi merupakan 'relief' yang menakjubkan untuk semua keradangan seperti artritis reumatoid, osteoartritis, gout asma dan bronkitis.

Fungsi buah pinggang: Saderi menggalakkan fungsi buah pinggang yang sihat dan normal dengan membantu penyingkiran toksin daripada badan. Dlm masa yg sama ia juga dapat menghapuskan toksin dan juga menghalang pembentukan batu karang.


Tekanan darah yang lebih rendah: Dengan meminum jus saderi setiap hari selama seminggu ia dpt membantu merendahkan tekanan darah. Sebatian A dipanggil phtalides membantu merehat otot di sekelilingn arteri, mengembangkan saluran dan membenarkan darah mengalir biasanya.
Sistem Saraf: Mineral organik alkali dalam jus saderi mempunyai kesan menenangkan sistem saraf. Bagus untuk pengidap penyakit Insomnia.

Penurunan berat badan: Minum jus saderi dengan kerap setiap hari dan ia membantu membendung keinginan anda untuk gula-gula dan juga makan dengan banyak.

*Credit naniey



Terima Kasih

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sihat.Cergas.Cantik.Ceria © | Template Designed By Blog Bingkisan Hati