Rabu, 19 Februari 2014

Vitamin E dan Selenium


Tahukah anda Vitamin E Shaklee mengandungi Selenium manakala kebanyakan Vitamin E di pasaran dijual berasingan dengan Selenium. 

Untuk pengetahuan anda semua Vitamin E sahaja tidak sempurna tanpa selenium. Pengambilan vitamin E perlulah lengkap dengan selenium untuk mendapat kesan pengambilan yang optimum manakala tanpa selenium ia boleh bertindak sebagai toksik dalam jangka panjang kerana ia tidak dapat melaksanakan fungsinya dengan baik.

Sekiranya anda pengamal vitamin E selain jenama Shaklee, pastikan juga anda membeli vitamin selenium supaya vitamin E anda dapat berfungsi dengan lebih baik.

Sama seperti Vitamin A, kita tidak boleh mengambil Vitamin A berlebihan kerana ia boleh mengakibatkan toksik kepada badan melainkan kita mengambil vitamin Pro- Vitamin A seperti Beta Carotene yang mana ia hanya akan ditukar kepada vitamin A bila diperlukan saja.

Makanlah vitamin E bersumber semulajadi dan ini boleh dilihat pada label botol vitamin anda sama ada ia ‘d’ atau ‘l’. Bagi yang bertulis pada label dengan ‘d’ ini bermakna ia adalah sumber asli. Manakala ‘l’ adalah sumber tiruan atau sumber kimia.

Vitamin E Shaklee terdiri daripada Vitamin E d-alpha tocopherol concentrate and d-alpha tocopheryl acetate selain lengkap dengan Selenium [as selenium yeast].







Apa fungsi Selenium?
3 Fungsi utama :
- Selenoprotein (Selenium + Protein)
- Antioksidan
- Disease Prevention

Jom Saya Terangkan Mengapa Mesti ada SELENIUM dalam Vitamin E

Selenoprotein (Selenium + Protein)

Berikut adalah 7 perkara selenoproteins lakukan untuk tubuh anda …

1. Membantu dalam penciptaan dan pengeluaran glutation. Ini adalah besar kerana glutation adalah pertahanan antioksida semula jadi badan anda daripada radikal bebas.

2. Melindungi sperma membangun dari kerosakan oksidatif (aka radikal bebas).

3. Semula, atau penciptaan semula, beberapa antioksidan, termasuk Vitamin C. Ini adalah kerana selenium terlibat dengan thioredoxin, bagi orang-orang yang gatal untuk tahu mengapa. Hanya tahu bahawa selenium membantu untuk membawa digunakan antioksidan “kembali kepada kehidupan.”

4. Membantu dalam peraturan hormon tiroid dengan bertindak sebagai “pengantara” antara 2 hormon tiroid … beralih hormon T4 yang tidak aktif menjadi hormon T3 aktif.

5. Membantu dalam penciptaan Selenoprotein P. Selenoprotein P membantu melindungi sel-sel badan yang membentuk saluran darah, jantung dan sistem peredaran darah. Selenoprotein P berjuang menentang radikal Nitrogen percuma, radikal bebas yang menyerang sel-sel sistem peredaran darah.

6. Terlibat dalam penciptaan sperma (aka. spermatogenesis).

7. Terlibat dengan radang dan tindak balas imun.

(Get at least 55 mcg of selenium per day but no more than 400 mcg per day).

Antioksidan

Selenium bertindak balas dengan natural antioksidan dlm badan kita iaitu Gluthathione



Disease Prevention 

Selenium memberi signal kepada Cytokines iaitu sel penggera utk sistem immuniti berkerja

Best kan…Tersangat hebat Vitamin E Shaklee

Nak Tahu Bagaimana sebenarnya Vitamin E berfungsi sebagai antioksida?
Sel pelindung “Barrier” luar diperbuat daripada lemak. Vitamin E adalah vitamin yang larut lemak. Vitamin E menjadi sebahagian daripada sel pelindungdan memerangkap radical-radical bebas yang cuba merampas hidrogen.

Sangat bagus sekiranya Vitamin E disimpan dalam gelung pertahanan sel pelindung, Vitamin E akan menderma hidrogen yang radical bebas peroksida inginkan. Jadi radika bebas ni gembira la kan..Dengan bantuan Vitamin C, Vitamin E akan mendapat semula hidrogen. Vitamin E pun gembira la juga..

Mengapa perlu memilih sumber asli? Supaya lebih mudah diserap oleh badan berbanding sumber tiruan atau sumber kimia kerana jika tidak dapat diserap oleh badan , ini akan menyebabkan toksik kemudan hari dan penyebab kepada wujudnya abnormal sel dalam badan.



VITAMIN E juga bertindak sebagai

~Awet muda
~Membaiki peredaran darah, memperbaiki tisu, rawatan PMS
~Mengurangkan parut
~Meningkatkan kesuburan untuk lelaki & juga wanita
~Kulit dan rambut sihat, cantik & lebat
~Merawat masalah keintiman
~Merawat masalah seksual lelaki
~Vitamin E juga boleh dijadikan sebagai masker semulajadi
~Dan yang bagusnya vitamin E ini telah ditambah dengan GRAPE SEED EXTRACT yang meningkatkan lagi khasiatnya dan tahap keberkesanannya berbanding yang terdahulu.




Kebaikan kesihatan grape seed extract

✿ Menyingkirkan radikal bebas
✿ Mengurangkan radang (inflammatory)
✿ Membantu kesihatan otak, kulit dan mata.
✿ Membantu pengedaran mikro dan kardiovaskular.
✿ Mencegah masalah kelenjar prostat
✿ Melambatkan proses penuaan
✿ Mengurangkan kedutan dan meningkatkan keanjalan kulit
✿ Mencegah kesan negative yang disebabkan oleh sinar ultraviolet
✿ Membantu fungsi system saraf otak
✿ Meningkatkan daya pertahanan


Soalan-soalan lazim mengenai selenium:

1.  Apakah makanan yang kaya dengan selenium?

Makanan sumber selenium biasanya adalah bahan makanan yang tinggi kadar protein seperti telur, ikan laut (terutama ikan tuna), kerang, dan daging. Sementara bahan makanan lain boleh diperolehi dari  bawang putih, brokoli, cauliflower, almond, hazelnut, sereal, jagung, tomato serta makanan fermentasi seperti tempe, tauhu dan yoghurt.

2. Bagaimana kita dapat memperolehi selenium dalam makanan harian kita?

Sebenarnya tidak susah kerana hampir semua keperluan selenium mudah diperolehi. Namun kadang-kadang ada diantara kita tidak atau kurang menggemari makanan sumber selenium yang telah disebutkan tadi. Jika hal itu terjadi maka kita harus mengambil vitamin E.

Meskipun selenium mempunyai banyak manfaat kepada badan kita, namun ia tidak boleh diambil secara berlebihan (overdos), kerana pengambilan berlebihan juga ada kesan sampingan. Antaranya mengakibatkan “selenosis”. Selenosis adalah gejala yang terjadi kerana kelebihan selenium, dimana gejala yang muncul adalah keguguran rambut yang disebabkan oleh kelainan struktur protein dalam keratin (bahan penyusun rambut). Selain itu juga boleh menyebabkan mual, muntah, dan badan berasa lemas.


*kredit mumymel


Untuk sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee atau pembelian  produk, sila hubungi saya :-

Sekiranya berminat anda boleh hubungi saya :-

✔ Add / PM FB: Wan Fazilah
✉ Email: arzils7678@gmail.com
✆ Call / SMS: 012-963 0301(Wan Fazilah)


Perkhidmatan penghantaran "Cash On Delivery" (COD) di sekitar

- Bandar Kuantan,                          - Sg. Karang
- Indera Mahkota,                          - Balok
- Kawasan Perindustrian Gebeng.   - Beserah,                



Terima Kasih

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sihat.Cergas.Cantik.Ceria © | Template Designed By Blog Bingkisan Hati